Dessa mass-sms

Mottog igårkväll ett sms där jag uppmanades att tända ett ljus för mördade Caroline och hennes familj, och att skicka detta vidare till alla jag känner. Samma sak var det efter Engla mördats. Detta är fruktansvärda tragiska händelser och att skicka en tanke till offren och de anhöriga är fint. Men att skicka runt skuldkänslor i dyra sms är däremot inte det.  Exakt hur hjälper det att vi ber våra vänner och bekanta att skicka vidare dessa mass-sms för dyra sms-pengar?? De drabbade anhöriga har ingen aning om att just du skickade detta till alla du känner och de mördade kommer inte tillbaka från det döda. De enda som tjänar på dettta är 3, Telenor, Telia, Comviq osv osv. (Jag ger mig f-n på att det är anställda på just dessa företag som startar sms-trakasserierna.) Dessutom, vad är det som gör att vi ska bry oss extra mycket om just dessa människors tragiska öde? Varför är deras död värd mina mobil-pengar och inte de miljontals barn i Afrika som dött i AIDS? Eller alla de oskyldiga människor som dagligen dör i krig runtom i världen? Varför får inte barnen i Afrika ett varsitt mass-sms när Engla fick det?? Jag vägrar konsekvent att skicka vidare, och det borde alla andra också göra. Pengarna ni sparar in på sms-avgifter kan ni  istället lägga till någon hjälporganisation, ett fadderbarn, Världsnaturfonden, var som helst där de gör bättre nytta än hos telefonbolagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0