"Jag tar nog hellre det än bajs alltså..."

Man vet att man läser till sjuksköterska när man sitter på tåget och högljutt diskuterar vilket som luktar äckligast; stomi, bajs eller lik utan en tanke på att andra passagerare skulle uppfatta det som ett konstigt samtalsämne. Det var vad jag och Sandra ägnade oss åt på tågresan hem från Kristinehamn idag. Praktiken börjar bli roligare nu i alla fall. Har lärt känna patienterna mer och kan hjälpa till mycket mer med t ex tvätt och sånt. Fick duscha en dam helt själv igår och det gick jättebra. Förutom att jag glömde tvätta håret och kom inte på det förrän jag börjat klä henne så det var bara att klä av och börja igen. Har varit med om andra spännande saker också men pga tystnadsplikten känns det inte så bra att lägga ut det på bloggen kanske. Men jag kan berätta att jag har övat på att ta blodtryck idag, och sedan fick jag gå med sjuksköterskan och läkaren på ronden och då fick jag lyssna i stetoskop på en lunginflammation. Mycket intressant. Efter ronden fick jag gå hem för idag, hela två timmar tidigare. Yey! Imorgon har vi klinisk examination i tvätt, bäddning, blodtryck, puls och temp, plus att jag ska hinna med att öppna och stänga på Life också. Blir en hektisk dag, men förhoppningsvis går allt bra. Nu ska jag plugga lite. Hej hej!


Kommentarer
Postat av: Niklas C

Svar: Haha ja visst är det =)

2009-02-10 @ 21:32:30
URL: http://thelifeofniklasc.blogspot.com/
Postat av: Niklas C

Hahaha nej det är väl inte det vanligaste samtalsämnet på ett tåg kanske :P



Men vad kul att det går så bra på praktiken =)



Kraaam

2009-02-10 @ 21:55:52
URL: http://thelifeofniklasc.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Hej,

tänkte bara säga hej och att jag brukar läsa din o Sandras blogg. Det är roligt =)

vilken givande diskussion ni fick igång där ;)

/klasskam. Sandra

Postat av: Hellie

Vi magtarmsjuka sitter också ofta och snackar bajs å stomier kan jag lova, möts vi upp ett gäng med de problemen så blir det mkt sånt snack. När vi var på ungILCO träff i Sthlm i slutet på förra året var det samtalsämnet som gällde 97% av tiden.

2009-02-12 @ 14:19:35
URL: http://www.homeofhellie.blogspot.com
Postat av: Nilla

Stomi bajs eller lik, vilken gämförelse =)

Vad kom ni fram till då?

För övrigt har jag påsen under näsan nu och känner ingenting. Men med doften "stomi" mena ni förrståss vid själva tömmningen. Det är fränare starkare doft än vanlig avföring.

Trevlig dag!

2009-02-24 @ 08:47:27
URL: http://livetskalevasnu.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0